fredag 12 februari 2010

Ananaspaj

Jag skulle tro att de flesta någon gång har smakat denna paj, om inte så är det hög tid! Själv gillar jag inte att äta ananas rakt men i denna paj blir det bara sött och gott :) Pajen är en av de enklaste man kan göra. Smöret till degen smälts och blandas ihop med övriga ingredienser och trycks ut i en pajform. Degen ska inte förgräddas eller vila i kylen före gräddning. Sedan vispas fyllningen ihop, hälls i pajformen och gräddas i 15 min. Klart!


Ananaspaj

Pajdeg
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning
2 dl crème fraiche
2 ägg
½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
125 g krossad ananas

Smält smöret. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Häll på smöret, rör ihop till en deg och tryck ut den i en pajform.

Låt ananasen rinna av i ett durkslag. Vispa ihop allt till fyllningen, rör ner ananasen sist väl avrunnen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i 15 min i 225 grader.

Serveras ljummen tillsammans med vaniljglass!

3 kommentarer:

  1. Japp....detta är en god paj. Är ingen anhängare av varm ananas men här funkar det jättebra. När jag gör den brukar jag ha vaniljvisp till.

    SvaraRadera
  2. Jaa! SÅ himla god å så lätt att göra! Enda problemet är att den tar slut fort också! *s*

    SvaraRadera
  3. låter och ser jättegott ut!Superblogg du har!

    SvaraRadera