tisdag 26 januari 2010

Semlor till helgfikat

Men! NU är det väl ändå snart semledagen? I januari sätter semlesuget igång och i veckan bakade jag en omgång släta bullar, både stora och små. Släta bullar är godast stora medan jag föredrar semlor i storlek small.

Kardemumma i bullarna, mandelmassa uppblandad med inkråmet från bullarna och lite grädde för att få en riktig len fyllning - toppa med vispad grädde och florsocker på locket. Så gott att jag tror att även Ture Sventon hade godkänt dessa! :)

Receptet är detsamma som jag använde förra året och det hittar ni här!

Skär toppen av toppen av varje bulle, gröp ur en del av inkråmet...

... blanda ihop mandelmassa med inkråmet och lite grädde tills det blir en slät och len fyllning. Tryck ner fyllningen i hålen...

... på med lättvispad grädde...

... lägg på locken och strö över florsocker!

5 kommentarer:

  1. Det är ju det godaste ever med semlor, och hembakade är ju en sanslös lyx!

    SvaraRadera
  2. MUMS så himla goda dom ser ut. Jag brukar åxå gröpa ur dom och blanda ihop med mandelmassan, sen brukar jag lägg dit lite mer mald mandel åxå så det blir en riktigt god mandelsmak i ;)

    Men säger detsamma.. är det inte semledagen än!*S*

    Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Semlor är gudomligt goda, jag ska nog oxå baka lite mini-semlor i år, kanske bjuder in till kafferep eller nåt så jag får duka upp en kakbuffé... det vore skoj.

    SvaraRadera
  4. Hej! Kikar in med en liten kommentar om att jag har gett dig en award i min blogg, så kika in hos mig så får du all information ;)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  5. Ojj vad sugen jag vart nu!!! .. det ser jätte gott ut ;).. Tänker nog försöka göra egna semlor iår!! : )

    SvaraRadera