söndag 3 januari 2010

Päronbiskvier

Detta är en av mina favoritsmaker på biskvier! Bottnarna delar jag på hälften, brer smörkräm på den ena halva och lägger sedan ihop halvorna och ställer dom på högkant. Den platta delen av biskvin doppas därefter i lite mörk choklad. (Päronessensen beställer jag från Borgebykryddgård.)


Päronbiskvier
40 st

300 g mandelmassa
1 3/4 dl socker
2 äggvitor

200 g smör
4 dl florsocker
2 äggulor
2 tsk vaniljsocker
1 tsk päronessens
1/2 tsk grön karamellfärg

200 g mörk choklad

Riv mandelmassan. Vispa ihop den tillsammans med socker och äggvitorna. Klicka ut teskedsstora högar på en bakpappersklädd plåt. (Jag gjorde 20 biskvier per plåt. De flyter ut lite under gräddningen.) Grädda i 175 grader, ca 13-15 minuter tills de fått en fin färg. Låt bottnarna svalna på plåten.

Vispa ihop rumsvarmt smör, florsocker, vaniljsocker och ägg. Smaka av med päronessens och färga svagt grön med karamellfärg.

Dela en biskvibotten på hälften. Bred smörkräm på baksidan (den sida som låg mot bakplåten) av ena halvan. Lägg ihop med den andra halvan. Smält chokladen och doppa den platta delen av biskvin i chokladen. Ställ biskvierna på en plåt med bakplåtspapper för att stelna. Förvara i kyl eller frys.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt med något nytt! Detta måste jag verkligen prova :)

    SvaraRadera
  2. Päron essensen från Borgeby e gudomlig i biskvierna och andra bakverk å desserter. Den inhandlas flitigt där som med alla andra kryddor strössel och essenser :)

    Dessa såg verkligen smarriga ut :)

    SvaraRadera
  3. åååh *dreggel* det där måste jag bara göra!

    SvaraRadera