söndag 17 januari 2010

Banan- och chokladpaj

En paj som bara kan uppskattats av sanna gottegrisar! Mig inkluderad! :)


Banan- och chokladpaj
125 g smör
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn

3 bananer
200 g mjölkchoklad

Mixa ihop smör med socker, mjöl och havregryn till en smuldeg. Lägg hälften av smulorna i en pajform. Förgrädda i 200 grader, 10 minuter.

Skala och skiva bananerna i tunna skivor. Hacka chokladen.

Fördela bananerna i pajformen. Blanda chokladen med resten av smuldegen och strö detta över bananerna. Grädda i 15 minuter till. (chokladen kommer inte smälta utan blir ljummen och smälter istället mer av eftervärmen - står den inne längre tid kommer den bli bränd)

Servera med vaniljglass.

7 kommentarer:

  1. Oj attans vad det där såg gott ut. Att man inte har kommit på att göra så *hmm* banan och choklad e juh kanon gott i hop :)

    Måste testas någon dag :)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  2. banan och choklad är ju alltid ett säkert kort så jag kan mycket väl tänka mig att det där smakade gooooott!

    SvaraRadera
  3. mmmmm, det lät farligt gott!

    SvaraRadera
  4. Kan man byta ut bananen mot något annat?

    SvaraRadera
  5. Ja detta var gott! :)

    Jag tror säkert man kan byta ut bananerna mot något annat! Tex. hallon, jordgubbar eller blåbär och vit choklad istället för mjölkchoklad. Jag har aldrig provat - men det är fritt fram att vara testpilot! :)

    SvaraRadera
  6. ja men jösses så gott det lät och såg ut!! banan och choklad, underbar kombo tycker jag!!

    SvaraRadera