söndag 6 december 2009

Rösti med fläskfilé och örtsås

Rösti är faktiskt något jag aldrig lagat innan, men efter denna maträtt kommer jag definitivt att göra om det! Rösti består av riven potatis, riven ost, lite grädde och salt som man steker i stekpanna. Allting sköter sig självt förutom en sak... vändningen! Efter 20 minuter ska man vända på röstin för att sedan fortsätta steka den lika länge på andra sidan. Det gick sådär för mig kan jag ju säga. :) Men efter lite fixande var röstin hel och fin igen och vid serveringen syntes inte ett spår min miss.


Rösti med fläskfilé och örtsås
4 port

Rösti
8-10 potatisar
3 dl riven ost
1 dl vispgrädde
3/4 tsk salt

500 g fläskfilé

Örtsås
2 dl crème fraiche
1/2 vitlöksklyfta
2 msk provencalska örter
Salt

Riv potatisen på den grova sidan av ett rivjärn. Blanda potatis, riven ost, grädde och salt. Smält ett par matskedar smör i en stekpanna och häll i all potatis. Krydda med lite svartpeppar. Stek på medelstark värme i 20 minuter. Lägg en tallrik över stekpannan och vänd kakan upp och ner. Smält i en klick smör i stekpanna och låt potatiskakan glida ner i den igen. Stek i ytterligare 20 minuter. (Känn efter med en potatissticka när det är klart).

Rör ihop ingredienserna till örtsåsen.

Skär fläskfilén i 2-3 cm tjocka skivor. Stek i smör, krydda med salt och nymalen svartpeppar.

Servera röstin med fläskfilé, örtsås och en sallad.

Stek röstin (potatis, ost, grädde och salt) 20 minuter i en stekpanna, vänd på den och stek 20 minuter till

Rösti på serveringsfat

3 kommentarer:

  1. Min första pojkvän lärde mig att göra Rösti. Jag brukar säga att det var det bästa jag fick ut av vårt förhållande. :-) Och den där kanelpannacottan med äpple ser supergod ut!

    SvaraRadera
  2. Har precis gjort röstin och det andra. Supergott! Jag kryddad nog röstin lite fegt för den smakade inte så mycket men det var ändå väldigt gott!
    Jag har gärna persiladekrydda på allt kött jag steker. Prova! Det är fantastiskt gott!

    SvaraRadera
  3. Jag åt Rösti Första gången 1971 då min Pappa lagade detta goda Recept från en bekant i Österike ,,,kannon gött detta ....

    SvaraRadera