tisdag 8 december 2009

Kanelmandlar

Rostade mandlar med nougat runtom som sedan rullas i kanel och kakao. Gjorde dessa några gånger förra året och tyckte de var riktiga goda! Även om det låter lite jobbigt att rosta mandeln först så är det nödvändigt för att få fram den rätta smaken.


Kanelmandlar

32 st

1 dl sötmandel
250 g nougat

1,5 msk kanel
1,5 msk kakao

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta mandeln på en plåt i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Skär nougaten i avlånga bitar (ca 1x3 cm). Tryck in en mandel i varje nougatbit, forma nougaten runt mandeln. (Man får jobba ganska snabbt eftersom nougaten smälter av värmen i händerna. Lättast är att bara trycka ihop den med fingrarna.)

Blanda kanel och kakao i en liten skål, rulla mandlarna i blandningen. Lägg upp på tallrik och låt de stelna i kylen. Godast kalla. :)

1 kommentar:

  1. Hej! Jag testade dessa nu till jul och vi i min familj tyckte alla att de var jättegoda :). Jag testade först att rosta mandeln i ugnen, lät dem vara inne i 15 min och de blev helt svarta..så jag rostade dem i torr stekpanna istället. Jag inspireras av din blogg! Kram och gott nytt år!

    SvaraRadera