måndag 30 november 2009

Risgrynsgröt

Jag tillhör den delen av folket som gillar de där risgrynsgrötskorvarna man köper i affären. Gröten ska vara ganska söt, men när man tittar på innehållsförteckningen och ser att 18% utgörs av socker så inser även jag att något har gått snett. Därför testade jag att göra min egen tomtegröt och sötade den med lite socker och vaniljsocker. Tog även två kanelstänger istället för en som det står på receptet på grötrispåsen. Mat ska smaka! Och både jag och den lyriska sambon tyckte resultatet blev bra! :) Och för er som inte gillar söt gröt är det bara att minska ner på sockermängden. ;)

Passar även på att skapa en ny kategori Jul där jag kommer att fylla på med alla möjliga recept som hör julen till - mat, bröd, kakor och godis.


Risgrynsgröt
6 port

2,5 dl grötris
5 dl vatten
1/2 tsk salt
1 liter mjölk, 3%
2 kanelstänger
3 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Koka upp ris, vatten och salt under omrörning. Låt koka under lock i 10 minuter. Häll i mjölk (lite i taget), kanelstänger och socker. Koka på svag värme i 45-60 minuter tills gröten tjocknat, rör om flera gånger under tiden och häll i mer mjölk i slutet om det behövs. Smaksätt med vaniljsocker när gröten svalnat något.

1 kommentar:

  1. Det är verkligen mycket godare att göra egen Risgrynsgröt. Jag gjorde det förra veckan, mums med Kanel & Socker :)

    SvaraRadera