måndag 2 november 2009

Kalops

Kalops är ofta en underskattad maträtt. Det är säkert ett par år sedan jag gjorde detta sist... förstår inte varför med tanke på hur gott det är! Det gäller att ha lite tur med köttet man köper och sedan låta det koka länge så att det blir riktigt mört. Såsen ska vara fyllig och ha en tydlig smak av kryddpeppar. Redningen gjorde jag av bara farten av mjöl och mjölk. Jag insåg att detta förmodligen inte var enligt de gamla kokbäckernas läror samtidigt som färgen försvann från såsen. Lösningen i mitt fall var att tillsätta soja, andra kanske väljer att utesluta mjölken och använda vatten istället. Jag har skrivit receptet så som jag gjorde det, dvs. med mjölk. :)



Kalops

5-6 port

700 g högrev
9 dl vatten
20-30 kryddpepparkorn (börja med 20, smaka av i slutet om det behövs mer)
4 lagerblad
1,5 tsk salt
3 morötter
2 gula lökar
3 msk vetemjöl
3 dl mjölk
Soja

Skär köttet i 3x3 cm stora bitar. (Ta bort senor, men inte allt fett eftersom det mesta av detta smälter och ger god smak åt grytan) Bryn köttet i smör, salta och peppra med svartpeppar. Lägg över i en stekgryta efter hand som det brynts klart. Vispa ur stekpannan med lite vatten, häll skyn och 5 dl vatten i grytan, tillsätt kryddpeppar, lagerblad och salt. Koka på svag värme i 1,5 timme.

Skär löken i mindre klyftor och morötterna i 3 cm långa bitar, lägg i detta och häll på resten av vattnet. Koka i 30-45 minuter till tills köttet är mört.

Red av såsen genom att vispa ut mjölet i 1 dl av mjölken, häll i detta i grytan och tillsätt sedan resten av mjölken. Koka i 5 minuter, färga upp såsen igen med sojan. (alt. red av med mjöl och vatten istället). Smaka av med salt och kryddpeppar (krossa kornen i en mortel ifall det behövs mer krydda)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar