söndag 15 november 2009

Glass med pepparkakor och kardemummafudge

En julig efterrätt skapad av TV-Lelia. Jag gjorde den varma kardemummafudgen för ett par år sedan och vet att jag då tyckte att den var jättegod, men den blev inte riktig som jag tänkt mig denna gång. Jag hade för mig att den var lite tjockare i konstistensen dessutom tyckte jag att den mörka chokladen gjorde att det blev lite väl skarp smak. Nästa gång kommer jag testa med att bara använda mjölkchoklad och eventuellt minska ner något på mjölk/gräddmängden. Pepparkakorna då? Njae... tror faktiskt att dessa också ryker till nästa gång. Krämig vaniljglass tillsammans med en varm, len och tjock kardemummafudge räcker fullt gott till mig!


Glass med pepparkakor och kardemummafudge


Kardemummafudge
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1/2 dl farinsocker
1/2 dl ljus sirap
1/2 tsk kardemummakärnor
100 g mjölkchoklad
100 g mörk kvalitetschoklad , 70 %

Vanlijglass
Pepparkakor

Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Koka upp mjölk, vispgrädde, farinsocker, sirap och stött kardemumma. Låt svalna något. Hacka chokladen fint och rör ner den i grädden tills allt smält och det blir en slät sås.

Varva glass, smulade pepparkakor och kardemummafudge i portionsformar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar