fredag 30 oktober 2009

Päronkaka Upside Down

Såg detta recept på kalasgott i veckan! Jag gillar kardemumma och ingefära, hade massa päron hemma som behövde förbrukas och en halvledig dag - fullt med anledningar till ett provbak alltså! Mina päron blev ganska gula, men jag tror att det beror på att de var väldigt mogna plus att de färgades av smöret!? (Einstein speaking). Kakan blir saftig med mjuka päron (jag behöll skalet på och skivade dem tunt) och har en lätt smak av kardemumma.



Päronkaka Upside Down
Päronsirap
50 g smör
1 krm ingefära
1 dl socker
2 krm vaniljsocker
2 päron

Kaka
150 g smör
1/2 tsk kardemummakärnor
3 ägg
2,5 dl socker
3,5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Kläm fast ett bakplåtspapper i en rund form med löstagbara kanter. (Jag har en teflonform och använde inget bakplåtspapper) Smält smör tillsammans med ingefära. Rör ned vaniljsocker och strösocker. Bred ut sockersmeten på botten av bakformen.

Dela päronen i fyra delar, ta bort skaft och kärnhus och skär päronen i tunna skivor. (Om skalet är väldigt hårt bör man skala dom först) Lägg ut päronen i ett jämnt mönster ovanpå sockersmeten.

Smält smöret till kakan tillsammans med mortlade kardemummakärnor. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål - vänd ner det i smeten. Rör ner det smälta smöret och häll sedan smeten över päronen.

Grädda i nedre delen av ugnen i 180°, ca 40 min. Låt kakan svalna i 5-10 minuter och vänd sedan över den på ett fat.

2 kommentarer:

  1. Jag såg också det här receptet. Ser ju väldigt gott ut och det blir ju lite roligare när frukten kommer ovanpå kakan!

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt att du testade att baka kakan!! Gud så snygg din blev! Speciellt färgen på päronen..! Och som vanligt är alla dina bilder superproffsiga! :-)

    SvaraRadera