fredag 30 oktober 2009

Konserverade päron

Jag fick en påse päron från mormor och morfars päronträd (Conference) för några veckor sedan. De har sedan dess legat i kylen i väntan på att jag skulle ta hand om dom. Idag fanns det tid och då passade jag på att göra en efterrätt som mormor bjudit på många gånger - konserverade päron med grädde. Päronen går bra att frysa in i sockerlagen och kan användas till olika fruktsallader, efterrätter eller som tårtfyllning.


Konserverade päron
4 dl socker
4 dl vatten
6 päron

Koka upp vatten och socker. Skala och halvera päronen. Gröp ur kärnhuset och ta bort skaftet. Låt päronen koka i sockerlagen i ca 10 minuter tills de är mjuka.

Lägg päronen i en plastburk och häll över sockerlagen tills den täcker päronen. Låt kallna helt.

Servera päronen kalla eller ljumma i lite sockerlag, häll på grädde.

Frys in päronen som inte går åt på en gång!


Koka upp en sockerlag och låt sedan päronen sjuda i den i 10 minuter tills de är mjuka.

4 kommentarer:

  1. Jätte fin matblogg som ger mig massvis med inspiration!
    Tänkte bara säga att jag brkat skala päron, halvera dem och lägga in dem i micron på full effekt i ca 2-3 min eller tills de är genom mjuka. De blir söta och goda och dessutom helt utan massa socker! :) Väldigt nyttigt och supergott :D

    SvaraRadera
  2. skär päron i strimlor och torka i ugnen,
    GOTT som snaks, helt utan socker,håller 1 år
    i tätslutande burk.

    SvaraRadera
  3. Tack för ett ENKELT recept på sockerlagskokta päron! Mycket funktionellt.

    /Rikard

    SvaraRadera
  4. Förlåt, inte för att märka ord, men det här verkar inte vara konserverade päron utan inlagda päron - hade de varit konserverade hade man inte behövt frysa in dem, utan de hade hållit i sin lag i en tättslutande burk. Finns det någon som vet hur man konserverar päron?

    SvaraRadera