måndag 19 oktober 2009

Kladdkaka med vit choklad och chokladmaräng

När vi ändå är inne på kladdkakor.. Tävlingen Kladdkake-SM 2009 arrangerades av Aftonbladet och Tasteline och till denna tävling kunde vem som helst skicka in sitt bidrag. Jag såg detta som en kul utmaning en helg och satte ihop fyra nya varianter av kladdkakor. 200 bidrag skickades in till tävlingen, av detta bakades 12 st upp av en konditor. Efter provsmakning valdes sex bidrag ut som gick till final. Finalen vann jag med "Kladdkaka med kanel- och kardemummafudge". Förutom den kladdkakan lyckades jag få med en till bland de 12 utvalda. Enligt Alice Brax från Tasteline hade de haft lite huvudbryderier när de skulle välja vilket av mina bidrag som skulle gå till final! :)

Mitt andra bidrag till Kladdkake-SM var alltså denna "Kladdkaka med vit choklad och chokladmaräng". Under chokladmarängtäcket finns en ljummen kladdkaka med bitar av vit choklad. Det är en ganska söt kladdkaka, men det förlåts lika snabbt som den vita chokladen smälter på tungan! ;)


Kladdkaka med vit choklad och chokladmaräng
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
100 g smält smör
100 g vit choklad (Odense)

Chokladmaräng
3 äggvitor
2 1/4 dl socker
1,5 tsk maizena majsstärkelse
20 g mörk choklad, 70%

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det. Hacka chokladen grovt och vänd ner i smeten.

Vispa äggvitor, socker och majsstärkelse tills marängen är styv. Smält chokladen och vänd ner den med ett par tag med slickepotten. Rör inte för mycket eftersom marängen ska vara marmorerad, inte enfärgad.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter (24 cm i diameter). Bred ut marängen på kladdkakan, forma gärna lite toppar av den. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 25-30 minuter.

Servera kladdkakan ljummen tillsammans med glass eller lättvispad grädde.

12 kommentarer:

  1. Hej

    Undrar vad det är för platt foliepaket i frysen som jag upptäckte i det platta facket häromdagen.

    Härlig sida förresten!

    Isabell

    SvaraRadera
  2. Hej! :)

    Ojdå, hade glömde jag rensa där! :S Skulle gissa på att det är tortillabröd. Eller möjligtvis en tårtbotten? :)

    Tack, tack! :)

    SvaraRadera
  3. Tack för ännu ett fantastiskt recept. Detta blir kvällens pyssel. =)

    SvaraRadera
  4. Hej, kul att du titta in! Ja, din vinnarkladdkaka blev en favorit hemma! Den här kladdkakan kunde ju lätt ha vunnit den med, låter/ser verkligen jättegod ut! Får nog ta & baka den också!

    SvaraRadera
  5. Hej på dig å stort GRATTIS till kladdkake-vinsten!!!

    Hittade din blogg i Kalmarposten, så jag var ju bara tvungen att kika in. Härlig och inspirerande blogg!!!

    Kram från en bloggare till en annan :-)

    // Inredningsfrun

    SvaraRadera
  6. Grattis till första platsen i Kladdkaketävlingen... jag måste prova den då jag aldrig blandat dom smakerna =) Härlig sida du har btw. Behaglig för ögonen oxå =)

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Läste intervjun med dig i KalmarPosten och tänkte att jag skulle titta in här:) Stort GRATTIS till vinsten i Kladdkake-SM!!

    Vad mycket godsaker du har samlat här. Får nog ta och testa något av dem;)

    Hoppas du har en fin fredag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Tack för en bra blogg! Jag undrar bara om allt ska in i ugnen samtidigt?

    Det står:
    Bred ut marängen på kladdkakan, forma gärna lite toppar av den.
    Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter.
    det känns som beskrivningen kommer i lite fel ordning. eller är jag ute och cyklar!?

    SvaraRadera
  9. Hej! Ojdå, ja det var verkligen i fel ordning! :) Jag har rättat receptet nu. Först ut med smeten i formen, sedan maräng ovanpå. Allt gräddas samtidigt i 25-30 min. (Den måste stå i rumstemp en stund innan det serveras annars blir den för lös.)

    SvaraRadera
  10. I kväll serveras denna variant av kladdkaka här hemma. Ser ljuvligt gott ut. Jag provade din vinnarkaka härom veckan och även den var supergod. Visst är det en underbar upplevelse med Kladdkake-SM - grattis till vinsten! Jag var en av finalisterna förra året. Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  11. man säger man e fast i frankrike utan kesella, men så e man egentligen inte ens i frankrike ;PpPpPpPpP

    SvaraRadera
  12. Haha! Det verkar väldigt gott med det där. Men.. Jag har inte gjort det nån gång. Jag har inget att göra. Så jag vill skriva lite här.

    SvaraRadera