fredag 25 september 2009

Romkladdkaka

En fyllig kladdkaka där en tryffel smaksatt med rom borde göra denna till ett perfekt sällskap till en kopp kaffe."Borde" eftersom jag själv drabbas av svåra ansiktsryckningar varje gång jag ger mig på den där svarta drycken. Men trots att jag själv inte är nån kaffefantast så tycker jag ändå att det luktar gott när kaffebryggaren jobbar - fikalukt! ;) Kladdkakan som serveras kall smakar bäst i små portioner.


Romkladdkaka
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
100 g smält smör
1/2 msk romsessens

Romtryffel
1 dl vispgrädde
3/4 dl mörkt muscovadosocker
200 g mörk choklad, 70%
25 g smör
1/2 msk romessens

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd sedan ner det i äggvispet. Smält smöret och blanda det med romessensen innan allt rörs ner i smeten.

Häll smeten i en smord och bröa en form med löstagbara kanter, 26 cm i diameter. Grädda i 175 grader, ca 20 minuter. Kakan ska vara kladdig när den tas ut. Låt kallna.

Koka upp grädde och muscovadosocker. Ta av kastrullen från värmen och rör ner hackad choklad, smör och romessens. Rör tills tryffeln blir slät och bred sedan ut den över den kalla kladdkakan. Ställ in kladdkakan i kylen igen ca 1 timme.

Serveras med vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar