tisdag 15 september 2009

Moccarutor

Mängden smet till långpannekakan moccarutor är ofta snålt tilltagen och gör att kakorna blir lite väl tunna tycker jag. Dubbel sats plus lite andra småändringar i receptet gjorde att det blev liite mer kaka att tugga i sig. Jag ökade även på mängden glasyr något. Det känns som att detta recept kommer bli en keeper när det gäller moccarutor! Gillar man inte kokos som topping går det bra att ösa på lite färgglatt strössel istället. :)



Moccarutor
5 ägg
5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
300 g smör
2 dl mjölk

Glasyr
600 g florsocker
4,5 msk kakao
1,5 msk vaniljsocker
4,5 msk kaffe
1,5 msk mjölk
150 g smör, smält

Kokos

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna i en bunke vänd ner dom i smeten. Smält smöret, häll i mjölken och rör ner detta också. Häll smeten i bakpappersklädd ugnsform som är 30x40 cm. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader i ca 30 minuter. (Stickan ska vara torr)

Blanda de torra ingredienserna till glasyren. Rör ner kaffe, mjölk och smör. Bred ut glasyren över kakan och strö över kokos.

Förvara i kyl. Skär upp rutor när kakan har kallnat.

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Hittade hit via Växelhäxans blogg...vilken underbar blogg du har!!!
    Har hittat massa gott, helt klartmat och bak i min smak!
    Hit kommer jag gärna fler ggr.

    Lustigt det där med raggmunkarna..jag gjorde det i Tisdags för första ggn och vi var ute och cyklade en lång runda först,i tron att matlagningen inte skulle ta så lång tid.

    Men det gjorde det ju...vi åt kl halv åtta på kvällen!

    Nästa gång jag gör raggmunkar ska jag börja i god tid! ;)


    Ha det bra!
    Mvh Åsa.

    SvaraRadera
  2. Mmmmm tack för detta goda recept på kärleksmums. Super goda.
    Hälsningar Sofia

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jättefin sida , med mycket gott.
    Snällt av dej att dela . Ligger nu i mina favoriter =)
    Anette

    SvaraRadera
  4. Skall baka detta recept med flickorna ikväll!

    Länkar givetvis om jag skriver om det!

    SvaraRadera
  5. Nu har vi bakat den har kakan i Wales...och slangt pa silverkulor....guuuud sa gott.... :) Sara

    SvaraRadera
  6. Har bakat ditt recept många gånger! Det absolut bästa!!! Nu blir det en sats till tösens kalas på lördag!

    SvaraRadera