lördag 26 september 2009

Äppelmuffins med crumble

Ingen höst utan några äppelrecept! Just detta kan vi tacka Leila för. Jag har aldrig provat att steka äpplena innan de blandas i muffinssmeten, men det blir faktiskt stor skillnad. Jag tycker att detta recept var väldigt bra där resultatet blev saftiga, smakrika muffins med mjuka äppelbitar i. Däremot är jag tveksam till om jag kommer ha citron i smeten nästa gång.. tyckte den gav lite för mycket smak.


Äppelmuffins med crumble
12 st

Muffinssmet
100 g smör
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning
3 stora äpplen (T.ex Royal Gala)
1 msk smör till stekning
2 msk strösocker
2 msk malen kanel

Smuldeg
75 g smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Skär äpplena i klyftor. Stek dem i smör, strösocker och kanel. Låt svalna.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Blanda äpplena med muffinssmeten och fyll formarna till 2/3 med smet.

Arbeta ihop smör, havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins.

Grädda i 225 grader, ca 12-15 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag har provat ditt recept, och dom är jättegoda. Vi hade Äppelmuffinsen på våran lilles ettårs-kalas och idag ska jag bjuda mormor på dom igen. Tack för tipset! mvh Frida

    SvaraRadera
  2. En jätte god recept, alla älskade hemma.

    SvaraRadera