tisdag 4 augusti 2009

Plättkakor

För att baka plättkakor måste du ha en plättlagg som du kan ha i ugnen (alltså en i gjutjärn eller teflon med löstagbart handtag). För att få till den rundade formen ska kakorna, direkt efter att de tagits ut ur ugnen, hängas över t.ex en brödkavel och sedan kallna där. Problemet med en brödkavel är att det bara får plats 3 st, en plättlagg består av 7 rundlar. Jag löste detta problem genom att plocka fram några kalla öl från kylen. Inte nog med att de har perfekt form, jag fick äntligen lite nytta av sambons ölburkar! ;) Min mamma hade alltid strössel på dessa kakorna när vi var små och det har jag fortsatt med. En del känner säkert igen kakorna om man byter ut strösslet mot skållad, hackad mandel och pärlsocker istället.


Plättkakor

35-40 st

125 g smör
1 1/4 dl socker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
Strössel

Ugn 225 grader.

Smält smöret, tillsätt socker och vispa det poröst. Vispa ner äggen, ett i taget och vänd till sist ner mjölet.

Smörj och värm en plättlagg i ugnen. Lägg en matsked av smeten i varje rundel. (smeten flyter ut ganska fort, men jag brukar ändå jämna till med baksidan av skeden så den fördelar sig i hela rundeln). Strö över strössel och grädda i 225 grader, 5 min.

Böj de varma kakorna och låt dem kallna över t.ex. en brödkavel eller ölburk.



Klicka i en matsked smet i varje rundel, bred ut smeten med baksidan av skeden

Strö över strössel innan kakorna gräddas i 5 minuter i ugnen.

Låt kakorna stelna över en brödkavel, ölburk eller annat föremål med rundad form

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar