onsdag 1 juli 2009

Kanelsnäckor a la Saltå Kvarn

Den här varianten av kanelbullar eller kanelsnäckor kommer från Saltå kvarn. Det blir riktigt stora, tunga kanelsnäckor! Degen ska jäsa 3 gånger och tar därför längre tid att göra än det förra receptet på kanelbullar som jag la ut. Förutom tiden så är degen väldigt smidig och lättarbetad - inget mjöl behövs vid utbakningen. Den enda ändringen jag har gjort är att jag tar 30% mer fyllning än vad originalreceptet anger. Men jag tror jag ska öka på det ytterligare lite grann vid nästa bakomgång... :) (Receptet nedan är precis så som jag bakar - ursprungsreceptet hittar ni på www.saltakvarn.se).


Kanelsnäckor a la Saltå Kvarn
45-50 st

Fördeg
160 g jäst
1 liter mjölk (3%)
3 st ägg
1120 g vetemjöl special

Varm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en stor degbunke, lös upp den i mjölken. Rör ner ägg och vetemjöl. Låt jäsa 60 minuter.

Tillsätt sedan...
20 g kardemumma
20 g salt
300 g råsocker
320 g smör (smält och avsvalnat)
1120 g vetemjöl special

Rör ner smör, stött kardemumma och råsocker. (Antingen med assistent eller degkrokar och elvisp). Arbeta in smöret, lite i taget. Arbeta in vetemjölet. Knåda väl tills degen blir smidig. Låt jäsa 30 minuter.

Fyllning
165 g smör (rumsvarmt)
165 g råsocker
30 g kanel
20 g grahamsmjöl

Mixa ihop ingredienserna till fyllningen.

Dela degen i 2 bitar. Kavla ut varje bit tills den är 30 cm bred och 100 cm lång. Bred på fyllningen över 2/3 av degremsan i mitten. Vik ihop degen från vardera långsida in mot mitten, gärna lite omlott och tryck till skarven. Skär 2-3 cm breda remsor och rulla till en spiral, forma sedan en snäcka (knyt en knut!). (Jag brukar lägga skarven 2-3 cm omlott och trycka ihop degen ordenligt innan jag snurrar degen och drar i den lätt för att den ska bli lite längre och därmed lättare att forma till en snäcka). Låt snäckorna jäsa på bakpappersklädd plåt i 20 minuter.

Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 225 ca 10 minuter, tills de fått kanelbullsfärg!




Kavla ut degen till den är 30x100 cm. Bred ut fyllningen i en sträng i mitten. Vik in kanterna mot mitten.


Skär degen i 2-3 cm breda bitar. Lägg skarven omlott och tryck ihop den, snurra sedan degstängerna och forma dem till en knut (snäcka)


Lägg 9-12 snäckor per plåt. De jäser ganska mycket så jag kör oftast 9 per plåt. Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda 10 minuter i 225 grader.

2 kommentarer:

  1. Jag har bakat många kanelbullar i mina dar...men de här blev mina absoluta favoriter. Visst tog de lite tid, men de var värda att vänta på.
    mvh Eva

    SvaraRadera
  2. De här är de godaste kanelbullar jag har ätit! I alla fall när man köper de direkt hos Saltå kvarn! Supersmarriga.
    Ska baka dessa i eftermiddag, tänkte jag.

    SvaraRadera