onsdag 17 juni 2009

Toscakaka med vit tobleronefyllning

Nu är jag tillbaka igen! :) Jag har bl.a. varit på semester i Rom några dagar och ätit massa gott där! Efter Rom-resan mellanlandade vi hos svärmor och då passade jag på att låna hennes kök och baka denna kaka till fikat. Vit toblerone kan vara lite svårt att hitta i affärerna så jag köpte med mig ett gäng hem från taxfreebutiken. Jag har gjort denna kaka tidigare med Lindhs vita choklad istället och den blev också jättebra!


Toscakaka med vit tobleronefyllning
2 ägg
2 dl socker
50 g smör
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vispgrädde

Toscaglasyr
50 g smör
3/4 dl socker
50 g mandelspån
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk

Fyllning
3 dl vispgrädde
100 g vit toblerone (eller Lindhs vita choklad)

Smörj och bröa en form med löstagbar kant (26 cm i diameter).

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och rör ner det. Blanda vetemjöl och bakpulver, vänd ner det i smeten. Häll i grädden och rör till en smidig smet. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 20 minuter.

Blanda alla ingredienser till glasyren i en kastrull. Låt det koka upp och koka i en halv minut, dra sedan bort kastrullen från värmen. Ta ut kakan ur ugnen och bred glasyren över den. (det är lättast att smeta ut glasyren när den är varm så vänta med att göra den tills kakan stått inne i 15 minuter). Låt kakan grädda i ytterligare 20 minuter eller tills den har fått en fin färg. Låt svalna.

Smält chokladen och låt den svalna. Vispa grädden och vänd ner chokladen. Ställ i kylen under tiden som kakan kallnar.

Dela toscakakan och bred ut fyllningen. Förvara toscakakan i kylskåp. Den blir oftast godast dagen efter så gör den i god tid före servering.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt god kaka!!
    Gräddkrämen med toblerone var förföriskt smarrig.
    mvh Eva

    SvaraRadera