tisdag 19 maj 2009

Sega chokladsnittar

Var nog lite trött när jag bakade igår! Hittade detta recept på www.kryddburken.se (en öländska som har koll i köket! :) ) och tyckte det lät som en väldigt god variant av chokladsnittar. Dessutom var de höga och fina! Jag brukar sätta ugnen på 25 grader över den temperatur jag ska grädda kakorna i och sedan sänker jag värmen till rätt temperatur när jag sätter in plåten. Det gjorde jag inte igår. Dessutom hade jag inte koll på exakt när de sattes in i ugnen vilket gjorde att de gräddades i för hög temperatur troligtvis längre tid än behövligt. Så det blev ena platta stackare som till slut kom ut ur ugnen! Och med platta menar jag 7 mm (vilket enligt många andra chokladsnittsrecept ändå får ses som ett lyckat resultat). Trots denna fadäs så blev de faktiskt sega och fick en god chokladsmak. Kommer göra om kakorna nån gång fast i ett mer vaket tillstånd då! ;)


Sega chokladsnittar
200 gram smör
2,5 dl strösocker
1 msk sirap
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl

Ägg
Pärlsocker

Mixa samman alla ingredienser i en matberedare (eller arbeta ihop degen för hand).

Dela degen i tre delar och rulla ut till längder. Lägg på en bakpappersklädd plåt. Tryck lätt på rullarna och pensla med uppvispat ägg. Strö över pärlsocker.

Grädda 13-15 min i 200 grader.

Låt svalna något. Skär sedan sneda snitt med en vass kniv. Förvara torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar