torsdag 14 maj 2009

Chunkey Chocolate Cupcake med Nutellafrosting

En trippelchokladcupcake med kakao, hackad vit och mörk choklad plus Nutella på toppen. Hur fel kan det bli? ;) Jag har länge letat efter ett riktigt bra chokladmuffinsrecept, jag vet inte om detta är det bästa men det är i alla fall ett av de bättre jag testat!


Chunkey Chocolate Cupcake med Nutellafrosting
225 g smör, rumstempererat
2 dl socker
2 dl farinsocker
3 ägg
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
100 g vit choklad
100 g mörk choklad

100 g philadelphiaost
200 g Nutella

Vispa ihop smör, socker och farinsocker. Vispa ner äggen, ett i taget. Rör ner mjölk. Blanda de torra ingredienserna väl och rör ner dem i smeten. Vänd ner den grovhackade chokladen.

Sätt ut muffinsformar i en muffinsplåt. Fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i 200 grader ca 20 minuter.

Blanda ihop Nutella och philadelphiaost tills krämen är helt slät. Bred på en rejäl matsked frosting på varje cupcake.

2 kommentarer:

  1. Oj oj oj, vad mycket gott du har i din blogg! Jag lägger den genast i mina favoriter! :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det där såg helt otroligt mumsigt ut! Och vilka fina bilder!

    SvaraRadera